Mais hakselen - Reisverslag uit Tinglev, Denemarken van Lisan Broek - WaarBenJij.nu Mais hakselen - Reisverslag uit Tinglev, Denemarken van Lisan Broek - WaarBenJij.nu

Mais hakselen

Door: Lisan van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Lisan

21 September 2016 | Denemarken, Tinglev

Maandag hebben we veel koeien verzet die dinsdag morgen weg gaan rede daar van is slecht te been of niet drachtig te krijgen zijn. Maandag hebben we alvast plastic langs de muren gelegd want de mais gaat er dinsdag af. Dinsdag was een drukke dag. Ik ben sochtends om vijf uur begonnen met melken. Ik melk eigenlijk iedere morgen! onder tussen is Juul gaan voeren en Andrea doet de kalfjes. Thomas (een werknemer) moes blake (ook een werknemer) naar het vliegveld brengen die gaat twee weken terug naar zijn familie. We hebben 17 ha mais gehakseld en over een paar weken word de andere mais gehakseld. Eerst was de bedoeling volgende week maar de mais was nog best groen. Smiddags hebben we deze kuil goed afgedekt. Maandagavond is de grote baas hier geweest die probeert iedere maand een keer langs te komen om alles te bespreken hoe het hier loopt en gaat. Met het mais hakselen probeert hij er altijd bij te zijn. Hij heeft gisteren de kuil ook nog mee afgedekt. Hij was dik tevreden en is vandaag weer naar Nederland vertrokken. Vandaag hebben er al twee koeien gekalfd ik heb de koeien een bolus gaan geven dit doen ze standaard. We gaan ze vanmiddag voor het eerst mee melken!